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VDR-Mitglieder möglicherweise von Hack auf Marriott-Gruppe betroffen

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Wie die Marriott-Gruppe mitteilte, ist das Reservierungssystem der Hotelkette Ziel eines großangelegten Hackerangriffs geworden. Betroffen sind nach Angaben des Unternehmens die persönlichen Daten von bis zu 500 Millionen Gästen, darunter möglicherweise auch die Reisendendaten von VDR-Mitgliedsunternehmen. Laut Marriott betrifft der Hack die Starwood-Reservierungsdatenbank, eine Gruppe von Hotels, die 2016 gekauft wurde und die St. Regis, Westin, Sheraton und W Hotels umfasst.
Marriott sagte, Hacker hätten bereits seit 2014 „unbefugten Zugriff“ auf das Reservierungssystem genommen. Die Hotelkette unterliegt den Datenschutzbestimmungen des EU-Privacy-Shield-Abkommens und hätte den Datendiebstahl laut geltendem Recht binnen 72 Stunden anzeigen müssen. Dies ist nach VDR-Informationen nicht erfolgt und somit ein Verstoß gegen europäisches Datenschutzrecht.
Bei dem Hackerangriff wurden Namen, E-Mail-Adressen, Geburtsdaten, Passnummern, Kreditkartendaten und Aufenthaltszeiträume von Hotelgästen unbefugt kopiert. Von einigen Gästen seien laut Marriott-Auskunft auch verschlüsselte Zahlungsdaten erbeutet worden. Unternehmen wird geraten, Karten im Rahmen der vorhandenen Möglichkeiten zu sichern bzw. zu sperren. Marriott bietet seinen Kunden derzeit folgende Unterstützung an:
– Auf einer eigens eingerichteten Website (info.starwoodhotels.com) und über ein Callcenter beantwortet das Unternehmen Fragen zum weiteren Umgang mit dem Vorfall Auf einer eigens eingerichteten Website (info.starwoodhotels.com) und über ein Callcenter beantwortet das Unternehmen Fragen zum weiteren Umgang mit dem Vorfall Das Marriott-Callcenter ist sieben Tage die Woche geöffnet und in mehreren Sprachen verfügbar. Allerdings weist Marriott darauf hin, dass das Anrufvolumen möglicherweise hoch ist und es daher zu Beeinträchtigungen kommen kann
– Marriott wird ab heute, 30. November 2018, fortlaufend E-Mails an betroffene Gäste senden, deren E-Mail-Adressen in der Starwood-Reservierungsdatenbank gespeichert sind.
– Kostenlose WebWatcher-Registrierung: Marriott bietet Gästen die Möglichkeit, sich ein Jahr lang kostenlos bei WebWatcher anzumelden. WebWatcher überwacht Internetseiten, auf denen personenbezogene Daten gemeinsam genutzt werden, und sendet eine Warnung an den Verbraucher, wenn Hinweise auf die persönlichen Daten des Verbrauchers gefunden werden. Aus regulatorischen und anderen Gründen sind WebWatcher oder ähnliche Produkte nicht in allen Ländern verfügbar. Gäste aus den USA, die WebWatcher aktivieren, erhalten außerdem kostenlose Betrugsberatungsdienste und eine Erstattung der Kostenerstattung. Um den WebWatcher zu aktivieren, gehen Sie zu info.starwoodhotels.com und klicken Sie zur Registrierung auf Ihr Land (sofern aufgeführt).
Hier finden Sie die Erklärung von Marriott im Wortlaut:
Marriott has taken measures to investigate and address a data security incident involving the Starwood guest reservation database. On November 19, 2018, the investigation determined that there was unauthorized access to the database, which contained guest information relating to reservations at Starwood properties* on or before September 10, 2018.
On September 8, 2018, Marriott received an alert from an internal security tool regarding an attempt to access the Starwood guest reservation database in the United States. Marriott quickly engaged leading security experts to help determine what occurred. Marriott learned during the investigation that there had been unauthorized access to the Starwood network since 2014.
The company recently discovered that an unauthorized party had copied and encrypted information, and took steps towards removing it. On November 19, 2018, Marriott was able to decrypt the information and determined that the contents were from the Starwood guest reservation database. The company has not finished identifying duplicate information in the database, but believes it contains information on up to approximately 500 million guests who made a reservation at a Starwood property.
For approximately 327 million of these guests, the information includes some combination of name, mailing address, phone number, email address, passport number, Starwood Preferred Guest (“SPG”) account information, date of birth, gender, arrival and departure information, reservation date, and communication preferences. For some, the information also includes payment card numbers and payment card expiration dates, but the payment card numbers were encrypted using Advanced Encryption Standard encryption (AES-128).
There are two components needed to decrypt the payment card numbers, and at this point, Marriott has not been able to rule out the possibility that both were taken. For the remaining guests, the information was limited to name and sometimes other data such as mailing address, email address, or other information. Marriott reported this incident to law enforcement and continues to support their investigation.
The company has already begun notifying regulatory authorities. “We deeply regret this incident happened,” said Arne Sorenson, Marriott’s President and Chief Executive Officer. “We fell short of what our guests deserve and what we expect of ourselves. We are doing everything we can to support our guests, and using lessons learned to be better moving forward.” “Today, Marriott is reaffirming our commitment to our guests around the world. We are working hard to ensure our guests have answers to questions about their personal information, with a dedicated website and call center. We will also continue to support the efforts of law enforcement and to work with leading security experts to improve. Finally, we are devoting the resources necessary to phase out Starwood systems and accelerate the ongoing security enhancements to our network,” Mr. Sorenson continued.
Guest Support Marriott has taken the following steps to help guests monitor and protect their information: Dedicated Website and Call Center We have established a dedicated website (info.starwoodhotels.com) and call center to answer questions you may have about this incident. The frequently-asked questions on info.starwoodhotels.com may be supplemented from time to time.
The call center is open seven days a week and is available in multiple languages. Call volume may be high, and we appreciate your patience. Email Notification Marriott will begin sending emails on a rolling basis starting today, November 30, 2018, to affected guests whose email addresses are in the Starwood guest reservation database.
Free WebWatcher Enrollment Marriott is providing guests the opportunity to enroll in WebWatcher free of charge for one year. WebWatcher monitors internet sites where personal information is shared and generates an alert to the consumer if evidence of the consumer’s personal information is found. Due to regulatory and other reasons, WebWatcher or similar products are not available in all countries. Guests from the United States who activate WebWatcher will also be provided fraud consultation services and reimbursement coverage for free. To activate WebWatcher, go to info.starwoodhotels.com and click on your country, if listed, for enrollment. Marriott is furnishing a Form 8-K with the SEC attaching a copy of this press release and presenting certain other information with respect to the incident.
Starwood brands include: W Hotels, St. Regis, Sheraton Hotels & Resorts, Westin Hotels & Resorts, Element Hotels, Aloft Hotels, The Luxury Collection, Tribute Portfolio, Le Méridien Hotels & Resorts, Four Points by Sheraton and Design Hotels. Starwood branded timeshare properties are also included.
Quelle: news.marriott.com/2018/11/marriott-announces-starwood-guest-reservation-database-security-incident/
Bei Fragen wenden Sie sich bitte an den VDR-Mitgliederservice unter mitgliederservice@vdr-service.de
Quelle: Verband Deutsches Reisemanagement e.V. (VDR)